Spływy kajakowe

kajaki_miniKajaki na Wdzie

Rzeka Wda jest jedną z najwygodniejszych i najbezpieczniejszych tras kajakowych na Pomorzu.

Choć jej wody mieszczą się w drugiej klasie czystości nazywana jest Czarną Wodą z powodu ciemnobrunatnej barwy. Wda wypływa z Jeziora Krążno, przepływa przez jeziora Równiny Charzykowskiej, lasy Borów Tucholskich i uchodzi do Wisły w Świeciu. Rzeka ma długość 198km. Szlak Wdy jest stosunkowo łatwy a szybki nurt ułatwia wiosłowanie. Wda jest rzeką o charakterze nizinnym. Jednak ze względu na swą zmienność (od górskiego potoku do szerokiej leniwie płynącej rzeki), malownicze zakola, często wysokie a miejscami urwiste zalesione brzegi oraz piękne przełomy, stanowi ciekawy szlak kajakowy. Uchodzi do Wisły za Świeciem.

My proponujemy trzy ciekawe przyrodniczo i krajobrazowo odcinki.

1.  Szlaga=>Błędno (długość trasy 15 km)

docierając do miejscowości Szlaga Młyn za mostkiem na Brzezianku (12,6). Tutaj szlak skręca w prawo i skrótem dochodzi do drogi gruntowej do Błędna. Nią wiedzie na południe, na pierwszym rozdrożu udaje się drogą lewą, by z kolei na następnym rozwidleniu wybrać drogę prawą. Drogą tą szlak dochodzi do doliny rzeki Wdy i praktycznie samej rzeki, którą można dostrzec zza drzew. Jednakże na najbliższym skrzyżowaniu skręca w prawo i wraca na leśny gościniec do Błędna. Prowadzi nim ok. 1,7 km do skrzyżowania w pobliżu pętli Wdy, na którym skręca do Suchobrzeźnicy (bardziej na wschód). Po 450 m opuszcza tę drogę idąc w lewo. Nową drogą, wiodącą w pobliżu zabudowań Zdrojek (km 17,5) szlak dociera do Suchobrzeźnicy. We wsi mija dawną szkołę z tablicą upamiętniającą miejscowego nauczyciela Józefa Schmulta, który został zamordowany przez hitlerowców, i obok leśniczówki Brzeźnica (km 18,3) wychodzi na drogę do Kasparusa a potem skręca w lewo. Przecina wieś, za rzeczką Brzeziną ponownie skręca w lewo. Drogą leśną prowadzi na płd.-wschód i po ok. 1,5 km powraca na gościniec Szlaga - Błędno. Skręca na nim w prawo i po 400 m dochodzi do szosy do Śliwic, którą prowadzi szlak niebieski Partyzantów AK. Na szosie tej szlak skręca w lewo i mijając zabudowania Błędna w tym leśniczówki (km 20,8), w rejonie której znajduje się początek szlaku żółtego im. A. Hoffmana, dociera do mostu na Wdzie. Zaraz za rzeką szlak czerwony wchodzi w las drogą wiodącą na północny wschód wzdłuż koryta rzeki.

Błędno=> Stara Rzeka (Długość: 14,6 km , Czas: ok. 3-4 godziny)

001

Ciekawy odcinek, pełen meandrów z brzegami porośniętymi drzewami liściastymi.

Po około 2,5 km od Błędna Wda wpływa w granice Wdeckiego Parku Krajobrazowego, w korycie pojawiają się kamienie i głazy.

002

Kilkaset metrów za zabudowaniami Leśnictwa Pohulanka widocznymi po prawej stronie leży zwalony do rzeki pomnikowy, trzechsetletni dąb, który ma w obwodzie ok. 4 metrów.

W zależności od stanu wody, można pod nim swobodnie przepłynąć lub trzeba się przecisnąć kładąc się płasko w kajaku.

003

Spływ kończymy za mostem w Starej Rzece po lewej stronie, gdzie kajakowiczom służy wygodny do wysiadania pomost.

2. Stara Rzeka=> Żur

Stara Rzeka – Tleń (Długość odcinka: 7,8 km, Czas: ok. 2 godzin)

004

Spokojny i szeroki odcinek rzeki dla szukających     chwili relaksu i odprężenia.

Choć znajduje się na nim kilka powalonych drzew, rzeka jest tu tak szeroka, że nie trzeba wielu manewrów, aby je wyminąć.

005

Uważni kajakarze mogą tu zaobserwować wiele ptaków zarówno na wodzie, na brzegach, jak i wysoko nad nimi.

006

W pewnym oddaleniu od wody widać kilka domów, które ładnie się prezentują na tle krajobrazu.

007

Pod koniec spływu nurt rzeki słabnie, a koryto staje się szersze i bardziej płytkie – zaczynają się wody Zalewu Żurskiego.

Stąd widać już most drogowy w Tleniu, przed którym kończymy spływ.

Żur=>Gródek (długość trasy 12km, Czas: ok. 2 godzin)

Żur. Jest to nowo powstałe pole namiotowe, które znajduję się niedaleko elektrowni wodnej,  która została uruchomina 15 lutego 1930r. w obecności Prezydenta Ignacego Mościckiego.(istnieje możliwość zwiedzenia elektrowni)pole to jest w pełni wyposażone i ogrodzone. Charakteryzuję się malowniczym krajobrazem. Gródek (miejscowość w której zatrzymał się na noc Jan Paweł II podczas swojego spływu kajakowego w roku 1956, upamiętnia to kamień postawiony na trasie szlaku).

3.  Żur=> Gródek (długość trasy 12km)

Gródek=> Kozłowo (długość trasy 14km, Czas: ok. 2,5 godziny)

Podczas tej części spływu należy zwrócić uwagę na bardzo ciekawy most kolejowy, który przecina szlak Wdy. Następnie dopływamy do miejscowości Kozłowo, gdzie znajdują się dwie pamiątkowe tablice: pierwsza z pobytu Fryderyka Chopina, a druga  z okazji odnalezienia 21kg meteorytu podczas budowy mostu kolejowego.

Spływy rozpoczynają się od 1.maja 2016 r.

Więcej informacji na stronie www.splywykajakowe.org.pl

Firma zapewnia transport z pałacu Hanza.

KONTAKT:

Adam Bejger 501 229 854

Radosław Bejger 502 596 688

Newsletter

Tel.: +48 52 32 09 094
Fax: +48 52 38 15 234

Hanza Pałac Wellness & SPA **** 86-160 Warlubie, Rulewo 13, Tel.: +48 52 32 09 094, Fax: +48 52 38 15 234, e-mail: recepcja@hanzapalac.pl